Dobre praktyki

 

Pracujesz nad sklepem internetowym i już niebawem planujesz wystartować ze sprzedażą online? Przygotowaliśmy dla Ciebie pomocną listę dobrych praktyk, dzięki której zyskasz pewność, że Twój sklep jest w 100% gotowy na przyjęcie pierwszych klientów. Zaczynajmy.

Pamiętaj o https://

Internauci, wybierając e-sklepy, kierują się nie tylko jego ofertą, lecz również zaufaniem do marki oraz jej podejściem do bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, żeby Twój sklep internetowy był wyposażony w certyfikat SSL, który jest dla klientów gwarantem, że ich dane osobowe oraz dane transakcyjne będą należycie chronione.

Z badań Gemiusa przeprowadzonych w 2020 roku wśród osób, które jeszcze nie robią zakupów online, wynika że właśnie bezpieczeństwo płatności jest tym, co mogłoby ich do tego zachęcić.

Informuj o operatorze płatności

Polacy załatwiają coraz więcej codziennych spraw za pośrednictwem internetu, ucząc się jednocześnie coraz więcej o swoich prawach i bezpieczeństwie w sieci. Podchodzą do zakupów online z większą świadomością i czujnością. Sprawdzają sprzedawcę, zanim zrealizują pierwszy zakup. Dlatego tak ważne jest, żebyś w widocznym miejscu umieścił wszystkie informacje, które uwiarygodnią Twój biznes w oczach potencjalnego klienta.

Jedną z nich jest informacja o operatorze płatności, który odpowiada za prawidłowe przeprocesowanie transakcji klientów – jesteś prawnie zobowiązany do umieszczenia tej informacji w dobrze widocznym miejscu. Możesz również dodać krótki opis operatora płatności, który będzie stanowił dodatkowe potwierdzenie jego wiarygodności.

Jeżeli korzystasz z płatności online Blue Media, możesz umieścić w swoim sklepie np. taką wzmiankę:

Blue Media S.A. jest krajową instytucją płatniczą nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) i posiada zgodę Narodowego Banku Polskiego (NBP) na prowadzenie Systemu Płatności BlueCash. Posiada certyfikat PCI DSS i działa zgodnie z normą ISO 27001. Rozwiązania Blue Media spełniają wymogi branżowych regulatorów: NBP, KNF i UODO.

Pokaż dostępne metody płatności

Wspominając o operatorze płatności, nie zapomnij pokazać swoim klientom, z jakich metod płatności mogą skorzystać realizując zakupy w Twoim sklepie. Dostępność ulubionej metody płatności jest jednym z czynników decydujących o wyborze tego a nie innego sklepu internetowego.

Wybierając płatności online Blue Media zyskujesz dostęp do blisko 400 form płatności, taki jak: BLIK, płatności 1-click, Pay by link, szybkie przelewy, płatności kartą, Apple Pay, Google Pay, raty online, płatności cykliczne oraz Pay Smartney - czyli kredyt konsumencki z odroczonym terminem spłaty. Więcej informacji o metodach płatności dostępnych w bramce płatności Blue Media znajdziesz tutaj.

Żeby przedstawić dostępne formy płatności, możesz skorzystać z banerów, które przygotowaliśmy dla naszych partnerów:

Zobacz więcej materiałów graficznych >>

Uzupełnieniem informacji o dostępnych metodach płatności powinny być również możliwe sposoby dostawy oraz szacowany czas oczekiwania na przesyłkę w każdym z przypadków.

Dobrą praktyką w tym zakresie jest przygotowanie specjalnej podstrony/zakładki (np. Dostawa i płatności), na której znajdą się wymienione wyżej informacje o operatorze, formach płatności i metodach dostawy. Link do podstrony możesz umieścić np. stopce, dzięki czemu Twoi klienci z łatwością go znajdą.

Opisz zasady zwrotów

Zgodnie z obowiązującym prawem (art. 27 Prawa konsumenckiego), każdy klient sklepu internetowego może odstąpić od umowy zawartej na odległość, bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (z wyjątkiem kosztów określonych w Prawie konsumenckim) – w ciągu 14 dni od daty zawarcia sprzedaży. Jeżeli chcesz – możesz dać swoim klientom więcej czasu, decyzja należy do Ciebie.

Pamiętaj jednak, żeby dokładnie opisać wszystkie zasady zwrotów i umieścić je w widocznym miejscu na stronie (możesz dodać specjalną zakładkę – Zwroty i reklamacje). Jeżeli posługujesz się firmowym formularzem zwrotu, który muszą uzupełnić i odesłać klienci – dodaj w tej zakładce również plik z formularzem, który klienci będą mogli pobrać i wydrukować. To znacznie ułatwi cały proces i obie strony będą mieć pewność, że nie dojdzie w tym zakresie do żadnych pomyłek.

Dodaj regulamin

Prawidłowo przygotowany, czyli zgodny z prawem i zawierający niezbędne zapisy regulamin, to niezbędny element każdego sklepu internetowego. Nie mając regulaminu, nie będziesz mógł aktywować bramki płatności, a co za tym idzie prowadzić skutecznej sprzedaży online.

Co powinno się znaleźć w regulaminie? Przede wszystkim:

  • pełna i poprawna nazwa firmy, jej adres oraz NIP i REGON
  • adres mailowy do kontaktu z klientami (dodatkowo numer telefonu)
  • informacje o operatorze płatności, dostępnych formach płatności, możliwych sposobach i terminach dostawy
  • omówienie zasad zwrotów i reklamacji
  • informacje o prawie do odstąpienia od złożonego zamówienia
  • ewentualne zapisy o zasadach gwarancji na zakupiony towar
  • informacje o administratorze danych osobowych

Więcej informacji o regulaminie sklepu internetowego znajdziesz tutaj.

Zadbaj o prezentację produktów

Atrakcyjność karty produktu ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż w Twoim sklepie internetowym. Dlatego pamiętaj o tym, żeby:

  • odpowiednio nazwać produkt

    Zamiast: Dzbanek SKU123321 → Jasnoszary dzbanek w stylu skandynawski

  • przygotować opis produktu, który jednocześnie będzie zawierał frazy kluczowe, przemawiał do wyobraźni kupującego i pokazywał korzyści płynące z zakupu

    Jeżeli sprzedajesz produkty innych producentów – nie kopiuj ich opisów, ponieważ Google może oznaczyć taki opis jako duplicated content i Twoja domena będzie mieć trudności z dobrym pozycjonowaniem.

  • dodać atrakcyjne zdjęcia produktu, które będą oddawać jego realny wygląd

    Kupując online, klient nie może dotknąć produktu, dlatego tak ważne jest, żeby zdjęcia w jak największym stopniu przybliżały mu prawdziwą jakość i wygląd produktu. Coraz więcej e-sprzedawców decyduje się na umieszczenie krótkich filmów produktowych. Jeżeli Ty również się nad tym zastanawiasz, upewnij się, że nie obciążą one za bardzo Twojej strony www, ponieważ czas ładowania jest jednym z bardzo ważnych czynników wpływających na ocenę witryny, zarówno przez klientów, jak i przez Google.

  • umieścić opinie i oceny innych klientów
  • osadzić przycisk "Dodaj do koszyka" w widocznym miejscu (najlepiej przed linią przewijania strony, tzn. above the fold) – zadbaj również o to, żeby kolor przycisku kontrastował z tłem

Pozostałe informacje na karcie produktu zależą od rodzaju sprzedawanego asortymentu. Jeżeli sprzedajesz odzież lub obuwie, pamiętaj o tabeli rozmiarów, jeśli cena produktu zależy od jego parametrów – dodaj kalkulator, który pozwoli ją szybko obliczyć.

Ułatw swoim klientom kontakt

Zadbaj o to, żeby na stronie znalazł się łatwo dostępny formularza kontaktowy lub numer telefonu (ewentualnie adres e-mail). A jeżeli dysponujesz wystarczająco dużym zespołem – dodaj na stronie sklepu chat, który pozwoli Twoim klientom szybko zadać pytanie, rozwiać wątpliwości i złożyć zamówienie mając komplet informacji.